Smila-hoivapalvelusta on ollut Muuramessa iloa niin kotihoidon henkilökunnalle kuin asiakkaille

Smilan asiakas kotona

Muuramen kotihoidon Smila-pilottihanke päättyy elokuussa. Pilotin projektipäällikkö Sira Salon mukaan lääkerobotit jäävät käyttöön myös jatkossa, ja ne toivotaan käyttöön yhä useammalle asiakkaalle. 

Muuramen kotihoidolle tarjottiin mahdollisuutta osallistua Smila-pilottihankkeeseen maalis–elokuussa 2021. Nyt pilottihankkeen ollessa lähes loppusuoralla, ovat palvelun hyödyt tulleet tutuiksi niin palveluntuottajan kuin kotihoidon asiakkaiden näkökulmasta.

Keskeisin syy, miksi Muuramen kotihoidossa haluttiin osallistua hankkeeseen, on kaikilla hyvin tiedossa oleva haaste: ikääntyneiden määrä kasvaa, mutta hoitajien ei.

”Kotihoidossa tarvitaan yhä enemmän keinoja hoitaa käyntejä joustavammin”, Sira Salo kertoo.

”Lääkerobotti mahdollistaa ikäihmisille hyvin paljon enemmän itsenäisyyttä ja omatoimisuutta, joten kotikäyntejä voidaan sovitella joustavammin ja jopa harventaa”, Sira Salo jatkaa.

Helppokäyttöinen laite ei vaadi pitkää perehtymistä

Kokeilussa mukana olleita lääkerobotteja suunnattiin ensisijaisesti sellaisille kotihoidon asiakkaille, joilla on todettu haasteita lääkkeiden muistamisessa. Palveluntuottajan näkökulmasta pohdittiin, voitaisiinko kotikäyntejä järjestellä sujuvammin riippumatta lääkkeiden ottoajoista.

Kun pilottiin valituilta asiakkailta oli saatu myöntävä vastaus, lääkerobottien käyttö opastettiin askel askeleelta. Ensimmäisellä annostelukerralla tukena oli Muuramen kotihoidon henkilökuntaa.

Muuramen kotihoidon kannalta on ollut erittäin tärkeää, että laitteen käyttö on ollut sekä henkilökunnan että asiakkaiden mielestä hyvin yksinkertaista: ”Helppokäyttöinen laite ei vaadi pitkää perehtymistä, sen pystyi myös sijaisille opastamaan vain muutamassa minuutissa”, Salo kehuu  Teknisissä ongelmissa apua on saanut aina helposti Smila-hoivapalvelun tuesta.

Lääkerobottien määrää halutaan kasvattaa

Smila-laitteet ovat tuoneet Muuramen kotihoidon asiakkaille paljon iloa: ”Monet ovat olleet innoissaan uudesta laitteesta, tykänneet kun se juttelee ja vilauttaa hymynaamoja. Uuden toimintatavan opettelusta asiakkaat ovat saaneetmyös onnistumisen kokemuksia”, Salo iloitseeKokeilun tuomien hyvien kokemuksien myötä Muuramen kotihoidossa halutaan ehdottomasti jatkaa Tamron tarjoaman Smila-hoivapalvelun  käyttöä. Laitteita halutaan ottaa tulevaisuudessa käyttöön myös yhä useammalle ikäihmiselle.

Muuramen kotihoidossa on noin 90 asiakasta, joista monelle Smilasta olisi paljon apua ja hyötyä. Lopullista laitteiden määrä arvioidaan yksilöllisten asiakastilanteiden ja -tarpeiden mukaan.

”Meille päällimmäiset edut ovat laitteen luotettavuus ja helppokäyttöisyys. Asiakas hyötyy ja me hyödymme, joten tuntuu itsestään selvältä, että haluamme jatkaa Smila-hoivapalvelun käyttöä Muuramessa”, Salo summaa.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Lue myös

Smila-annosjakelija edestä
Asiakkaalle

Tervetuloa Smila

Smila-hoivapalvelu huolehtii turvallisesta lääkejakelusta kotonasi. Smila-palvelun taustalla olevan Tamron toimitusjohtaja Kai Kaasalainen kertoo palvelun hyödyistä sen käyttäjälle ja hoivakodille.

LUE LISÄÄ